Mégsem olyan hasznos a Night Mode, mint gondolnánk?

    Eddig az a mondás járta, hogy a kék és hideg fények nem tesznek túl jót a szervezetnek, ha alváshoz készülünk. Egy újabb kutatás azonban egészen más oldalról közelítette meg az eszközök testünkre gyakorlolt hatását.

    A Dr. Tim Brown vezette kutatás, melyet nem régiben publikáltak a Current Biology folyóiratban arra jutott, hogy a fényerőnek sokkal nagyobb jelentősége van az egészben, mint a színhőmérsékletnek. És a kék fénynek tulajdonított rossz hatás sokkal kisebb, mint azt eddig gondolták.

    Azt azonban meg kell jegyeznünk, hogy a kutatás során egereket használtak nem embereket, de szép lassan kiterjesztik a kutatást a Dark Mode-os interfészekre és Night Shift beállítások területére is.

    Ezek a funkciók nem véletlenül kerültek bele az elmúlt évek során szinte minden okoseszközbe, hiszen ezeknek pont az a lényege, hogy (többek közt) a kék fény kibocsátását is jócskán csökkenti. Mivel eddig az volt a verdikt, hogy a minket elalvás előtt érő kék fény, igenis rossz hatással van a szervezetre, többek közt alvás közben, ugyanis megváltoztathatja a melatonin termelést, amihez igencsak szükségünk van a jó éjszakai alvás során.

    Éppen ezért került be első körben az iPhone-okba még 2016-ban a iOS 9.3 verzióval a Night Shift, ami bár a fényerőt nem változtatja, a színhőmérsékletet igen, és a kijelző hidegebb kékes tónusát melegebb sárgára változtatja.

    Közel 20 évvel ezelőtt már elkezdték boncolgatni a témát, akkor jöttek rá arra is, hogy a szemünkben lévő fényérzékeny melanopszin sejtek befolyásolni tudják az ember belső óráját. Mivel a melanopszin sejtek rövid hullámhosszú fotonokat érzékelnek jobban, ezért gondolták, hogy a világos kék fény lehet a kulcs az egészben. Azonban most úgy néz ki, mégis a fényerő játszhat nagyobb szerepet a működésük során.

    Sőt, úgy tűnik azt is sikerül bizonyítaniuk, hogy az emberi szervezet számára a kék fény még nyugtatóbb lehet, mint a sárga, mivel a színpaletta kékes árnyalatai inkább köthető az estéhez a szervezetünk szerint.

    Minden esetre, én azt mondom, nem kár a Dark Mode-ért és a Night Shiftért, főleg azért, mert melegebb tónust hozzáadva nekem igen is jól esik, hogy este 10 után már nem folyik ki a szemem akár az LCD-t, akár az OLED kijelzőt bámulva.

    Ti hogy vagytok ezzel? Használjátok a funkciókat?

    Forrás: The University of Manchester