Qobo, a programozható interaktív csiga

Játéknak is nagyon izgalmas, miközben az algoritmikus gondolkodás és a programozás alapjait is megtanítja ez a villogó-zenéló csiga.

Nem csak Magyarországon, hanem gyakorlatilag az egész világon egy égtelen lyuk tátong a fejlesztők, programozók munkaerőpiacán. A különféle hírportálokon gyakorlatilag heti rendszerességel lehet olvasni a jelenséggel kapcsolatban: a fejlesztői bérek a csillagok között vannak, az oktatási rendszer pedig még úgy sem bír lépést tartani a növekvő igényekkel, hogy egyre több magánkézben lévő átképzőközpont nyílik hazánkban is. Mindebből sokféle konklúziót le lehet vonni, egy dolog viszont biztos: az elkövetkezendő években, évtizedekben a fejlesztők nem valószínű, hogy munka nélkül fognak maradni, ráadásul ha a mostani trendek nem változnak, akkor az ezen a területen dolgozók tisztes juttatásban részesülnek majd. Mindezek fényében egyre többen gondolkodnak azon, hogy gyermekeiket efféle irányba tereljék, azonban sok a kérdés, főleg, ha a szülők nem jártasak az informatika világában. A jó hír, hogy nem kell fejlesztőnek lennünk ahhoz, hogy a gyerekeinknek megadjuk azokat az alapokat, amiket a későbbiekben esetleg fel tudnak használni, ha érdeklődnek a pálya iránt. Már vannak kimondottan gyerekeket megcélzó programozóiskolák, illetve itthon is elérhetők olyan játékok, amelyek élvezetes módon építik meg az algoritmikus gondolkodás alapjait. 

Qobo programozható csiga

Ilyen termék a Qobo nevű csiga is, aki tulajdonképpen egy egyszerű, de roppant aranyos robot. A célcsoportját a gyártó 3 és 8 év között határozta meg, de a tapasztalataink szerint a kicsit idősebbek is kiválóan el tudnak vele szórakozni, lefelé viszont nem nagyon érdemes menni, egy kétéves még nem tud vele mit kezdeni. Értelmi szint szempontjából egy 3 és egy 8 éves gyerek között nyilván óriási a különbség, a tartomány azért ilyen tág, mert a termék háromféle, különféle életkoroknak megfelelő felhasználási módot kínál, de ezek megértéséhez először a robot felépítésével kell tisztában lennünk. Egy csiga külsejű apróságról van szó, amely kerekeken gurul, képes magát hajtani és kiválóan tud fordulni. Az alján van egy kamera, amely a dobozban lévő kártyák felismerésére használható, plusz vannak olyan extrák benne, amelyeket a gyerekek imádnak, ilyen a változtatható színű ledekkel telepakolt csigaház, illetve a csiga szája mögött lévő érintőszenzor, plusz a termék beépített hangszóróval is rendelkezik. Vonzó extra, hogy a csigaház tetején található egy LEGO-kockákkal kompatibilis rész, így a gyerekek kedvük szerint díszíthetik, öltöztethetik a robotot. 

A legkisebbeknek ajánlott játékmód a pályaépítés, a dobozban 30 darab kétoldalas kártya található, ezeket használva építhetünk egy olyan pályát, amin a Qobo tud menni. Az alapvető funkciók az előremenet, a balra és jobbrafordulás, ezek mellett vannak szórakoztató kártyák is, amelyek hatására a csiga mondjuk rendőrautós hangokat fog kiadni, táncol vagy épp változtatja a ledjei színét. Algoritmikus gondolkodás szempontjából az egyszerűbb vezérlési szerkezetek az érdekesek, van például vagy (IF) elágazódás, ahol a csiga attól függően fog balra menni, hogy utoljára épp almát vagy banánt evett, amelyek amúgy külön kártyák. Ha nem evett semmit (tehát input hiányában), meg fog állni és nem tudja befejezni a pályát, illetve van egy véletlenszerű ételt kínáló kártya is. Magyarán a gyerekek akadálypályákat tudnak építeni a csigának, és ha jól csinálják, akkor az végig is fog tudni menni. Extra, hogy a kártyákat egy kis térképes szőnyegre is el lehet helyezni, ez a játékmenetet nem befolyásolja, csak a hangulathoz ad hozzá.

Qobo - kiadható parancsok

A második funkció már egy egyszerű programozásként is felfogható, 5-6 éves kortól ajánlott: a megfelelő kártyával indítva a robottal be lehet olvastatni különféle kártyákat, az azokon szereplő utasításokat pedig sorban végre fogja hajtani. Itt már ciklusok is elérhetők, van ugyanis 3 és 6 értékes loop ciklus, amelyet nyilván ki kell nyitni és be kell zárni egy-egy kártya beolvasásával, a közöttük lévő parancsokat pedig háromszor vagy hatszor fogja végrehajtani a csiga. Tehát a 6-os loop kezdete kártya beolvasása után elég egyszer beolvasni az előremenetet, majd bezárni a ciklust, így a csiga hatszor fog előre menni. Ez tehát már a programozás alapja, óvodás korban ezt a gondolkodást elsajátítani igen hasznos. A harmadik funkció a számítógépen történő programozás, a Macre és PC-re is elérhető Qobo szoftverben ugyanazokat a parancsokat adhatjuk ki, mint amik a kártyákon is szerepelnek, de így sokkal egyszerűbb és átláthatóbb az egész folyamat, a gyerekeknek pedig nagy öröm, hogy a gépen összerakott kódsor a valóságban is megvalósul a csiga mozgásán keresztül. A Qobo tehát egy kiváló edukációs játék, amelyen keresztül a gyerekek játszva tanulhatják meg az algoritmikus gondolkodás alapjait: és ez itt nem túlzás, egészen döbbentes, hogy milyen sokáig el tudnak játszani vele, azt pedig öröm nézni, hogy a gondolkodásuk hogyan fejlődik. A mai világban ennél ajánlottabb játék kevés létezik, az egyetlen szépséghiba talán az, hogy a csiga nem tud magyarul beszélni, de annyi baj legyen: legalább az angol szókincs is bővül egy kicsit.