Szívfrekvencia-variabilitás mérése Apple Watchcsal

    A watchOS 4-gyel az Apple egy sor új, pulzushoz köthető mérési lehetőséget mutatott be. Ezek egyik az úgynevezett heart rate variability (HRV), avagy szívfrekvencia-variabilitás. Mutatjuk mire jó, és hogy hol tudod nyomon követni az értékeid.

    Mi az a HRV és mire jó?

    A kérdésben a minden öndiagnosztizáló hipochonder mekkájának számító webbeteg.hu segített ki minket, idézem:

    A szív pillanatról pillanatra reagál a légzés, keringés aktuális viszonyaira és a hormonális-idegi állapotra. Belégzés idején a szívritmus kissé felgyorsul, kilégzés alatt pedig lassul. A szívünk hasonlóképpen folyamatosan reagál az idegrendszer rezdüléseire és a hormonrendszer hullámveréseire. Az egészséges szív tehát minden pillanatban reagál a környezet aktuális elvárásaira. A szívfrekvencia változékonysága, variabilitása pontosan tükrözi az egészséges szív válaszkészségét és az ember általános egészségi állapotát. […]

    A variabilitás, változékonyság megmutatja, hogy mennyire képes a szív követni a szervezet keringési szükségleteit. Minél nagyobb a variabilitás, annál nagyobb a szív rugalmassága, pillanatnyi alkalmazkodó képessége. A percről percre, lélegzetről lélegzetre, belégzésről kilégzésre adott szívritmusváltozás hűen leképezi a szív készenléti állapotát és egészséges válaszreakcióját a folyamatosan változó élethelyzetekre.

    A pillanatonként változó légzési minta éppúgy befolyásolja, mint a zsigeri idegrendszerből szüntelenül érkező impulzusok vagy a stresszt kísérő hormonális ingadozások. Hirdetések A szív válaszkészsége a teljes ember mentális, érzelmi, hormonális, idegi egyensúlyát és az életkihívásokra adott reakcióképességét megmutatja. A nagyobb szívfrekvencia-variabilitás (Heart Rate Variability – HRV) avagy pulzustartomány tehát az egészség komplex mérőszáma.

    Hol, hogyan mérhetek és nézhetem meg az adatokat?

    Most hogy tehát megtudtuk, igen hasznos mérőszám a HRV, már csak azt kell megtanulnunk, hogy hol találhatjuk meg az adatokat és hogy miként tudunk méréseket végezni.

    A mérés alapvetően automatikusan működik, a rendszer a motorháztető alatt úgynevezett SDNN módszerrel (a normális szívveréstől szívverésig terjedő időtartamok standard deviációja) számolja ki az értékeket. Ugyanakkor bármikor kierőszakolhatsz egy HRV mérést te is a rendszerből a Breathe alkalmazás segítségével, ugyanis a meditáció során a rendszer automatikusan elvégez egy HRV kalkulációt is.

    Az adatokat nincs lehetőséged közvetlenül az okosórán nyomon követni, kénytelen leszel elővenni az iPhone-t hozzá:

    • Nyisd meg a Egészség alkalmazást
    • Lent válaszd a Egészség adatok fület
    • Ezután haladj tovább a Szív lehetőséggel
    • Görgess a lap aljára és keress a Szívfrekvencia menüpont után
    • Ha megtaláltad, máris szép statisztikákba szedve láthatod a saját értékeidet

    Ne feledd, minél nagyobb a variabilitás, annál egészségesebben reagál a szíved. A csökkent variabilitás többféle betegséget előrejósolhat. Ha legközelebb dokinál jársz, érdemes lehet megmutatnod neki az eredményeidet, hátha tud kezdeni velük valamit.

    Megjegyzés: a funkció csak Series 1-es Apple Watch-tól fölfélé működik, amennyiben a készüléken legalább watchOS 4 fut.