Az iPhone fejlett kameratechnológiája biztosítja, hogy egy jó fotóhoz ne kelljen nappali fény. Legyen szó egy nyáresti tűzijátékról vagy egy koncertről, egy téli sötét délutánon való teázásról, esetleg a tábortűz vagy kandalló lángjainak fényénél való csoportképről, az iPhone-okkal professzionális minőségű fotókat készíthetünk. Ebben segítségünkre van az iPhone 11-gyel bevezetett Éjszakai mód, de ahhoz, hogy valóban kiemelkedő eredményeket érjünk el, érdemes ismerni pár technikát és trükköt, melyeket ebben az anyagban átveszünk.
Az Éjszakai mód működése és optimális használata
Mindenek előtt fontos megérteni, hogy mi történik akkor, amikor az iPhone kamerarendszere Éjszakai módban fotóz. Az iPhone generációjától függően a széles látószögű kamera (1x) mellett akár az ultraszéles (0,5x), a telefotó (3x vagy 5x, készüléktípustól függően), és az előlapi kamera is képes az Éjszakai mód használatra. Ebben a módban a telefon optikája és képérzékelője felméri a rendelkezésre álló fénymennyiséget, majd meghatároz egy általában 1 és 5 másodperc közé eső, tehát elég hosszú, de optimális expozíciós időt. A fotózás során több képkockát készít a telefon különböző expozíciós értékekkel, sötétebbeket és világosabbakat egyaránt. Ezt követően az iPhone processzorának gépi tanulásért felelős része, a Neural Engine elemzi és egyesíti a különböző expozíciós értékekkel elkészült fotókat, majd a tisztítja és optimalizálja a végeredményt. Szóval amíg mi pár másodpercig tartjuk a telefont, az iPhone közben keményen dolgozik: minimum egy tucat fotót készít, majd rengeteg számítást is elvégez, melynek eredménye a részletes esti fénykép.
Az Éjszakai módot úgy tervezték, hogy a legjobb részletességű képek elkészítése érdekében automatikusan aktiválódjon gyenge fényviszonyok között, ezt a kamera keresőjének szélén megjelenő sárga-fekete hold ikon jelzi nekünk a kijelzőn. Az ikon mellett megjelenő szám mutatja az expozíciós időt másodpercekben, az ikonra kattintva kézzel is változtathatunk ezen: ha rövidebbre állítjuk, sötétebb képünk lesz, ha hosszabbra, akkor pedig világosabb. Amíg az Éjszakai móddal fotózunk, mindig tartsuk a telefont stabilan! Ha képrögzítés közben az iPhone mozgást érzékel, hajszálkeresztek jelennek meg a kijelzőn a keretben – a hajszálkeresztek egymáshoz igazítása segít abban, hogy csökkentsük a mozgást és javítsuk a felvételt. Ezzel pedig rá is térhetünk az első, legfontosabb tippre az alapvető technikák és beállítások közül.
A legfontosabb: stabilitás
A kameralencsék tisztasága mellett hosszú expozíciós időt használva kritikusan fontos, hogy a készülék lehetőleg egyáltalán ne, vagy csak minimálisan mozogjon. A kezünk mozgásából adódó apró elmozdulásokat az iPhone remek szenzorszintű képstabilizálása ki tudja szűrni, de a nagyobb mozdulatokat már nem, az eredmény ebben az esetben egy elmosott felvétel lesz. Épp ezért ha nem stabil a kezünk, érdemes a készüléket állványra tenni, vagy valaminek nekitámasztani. Javasolt bekapcsolni az önkioldót is, 3 vagy 5 másodperces értékkel, hisz így a telefon megérintésével generált rezgések elsimulnak, mire a készülék elkezdi a kép rögzítését. De akár az Apple Watch-ot is lehet távkioldóként használni.
Amennyiben elkerülhetetlen, hogy kézben tartott telefonnal fotózzunk, pár egyszerű szabály betartásával jobb eredményeket érhetünk el. Álljunk minél stabilabban, a készüléket két kézzel fogjuk, a karunkat próbáljuk megtámasztani saját testünkön vagy valami szilárd felületen, például falon vagy asztalon. Amíg a telefon Éjszakai módban rögzít, tartsuk vissza lélegzetünket, így elkerülhetjük, hogy a mellkasunk mozgását továbbvigye a kezünk. Mindenképp tartsuk a pozíciónkat a lehető legszilárdabban, amíg az expozíció lefut: hogy ez meddig tart, azt a Kamera alkalmazásban az elsütőgomb felett a fotózás alatt megjelenő visszaszámláló jelzi nekünk.
Fények kezelése, hosszú záridő effekt
Az iPhone nyilván nem rendelkezik olyan erős vakuval, amely képes mondjuk egy épületet megvilágítani, így az Éjszakai mód használata során a telefon kihasználja a környezeti fényeket, például az utcai lámpákat, az ablakokból kiszűrődő és visszaverődő fényeket. A telefon jellemzően megpróbál minél világosabb fényképeket készíteni, hogy minél több részletet rögzítsen. Ez a fajta túlexponálás viszont ahhoz is vezethet, hogy a valóságban sötét részek, amelyeket szemünkkel feketének látunk, a fotón szürkés árnyalatban jelennek meg, a fényforrások pedig a szemünk által látottnál világosabbak lesznek, esetleg kiégnek. Ezen úgy javíthatunk, hogy ujjunkkal a kép azon pontjára koppintunk a Kamera app keresőjében, melyet biztosan élesnek szeretnénk látni. Amikor megjelenik a négyzet, mellette egy kis napot ábrázoló csúszkával állíthatunk az expozíción, sötétebbé téve a képet. Az iPhone az előnézeti képen megmutatja számunkra, hogy milyen végeredményre számíthatunk.
Alacsonyabb expozíció mellett az iPhone-nak nem kell annyi fényt beengednie, így gyorsabb záridőt is használ, ennek eredménye, hogy kevesebb az esély a bemozdulásból adódó elmosódásra. Mozgó témák fotózásakor ennek hasznát vehetjük, de ha pont azt szeretnénk elérni, hogy a mozgó téma elmosódva jelenjen meg fotónkon, azt is megtehetjük. Ehhez kapcsoljuk be a Live Photo opciót, ez automatikusan ki fogja kapcsolni az Éjszakai módot. A kép rögzítését követően a Fotók alkalmazásban nyissuk meg a fotót, az iOS 18 alatt a bal felső sarokban megjelenő Live felirata bökve pedig válasszuk ki a Hosszú expozíció lehetőséget. Ezt a módszert akkor érdemes használni, ha a fotózni kívánt téma maga rendelkezik fényforrással, ilyen lehet például egy autó vagy egy villamos: ezzel a módszerrel ezek mozgását hosszú összefolyásként rögzíthetjük.
A fotózás előtt érdemes figyelni a fényekre. Ha például egy személyt fotózunk, akkor a fényforrás mindenképp elölről vagy oldalról világítsa meg az arcát. Ha teljes alakos képet készítünk, érdemes játszanunk azzal, hogy a fényes rész az alak körül legyen, míg a kép többi pontja maradhat sötétebb, így remek kontrasztot képezve, ami a képünk alanyára irányítva a tekintetet. De játszhatunk a tükröződésekkel és a hátulról érkező fénnyel például akkor, ha képünk alanyának sziluettjét szeretnénk kiemelni, de nem fontos, hogy az arca is részletesen látszódjon. Ilyenkor a fókusz beállítása után érdemes az előbb leírt módon alacsonyra venni az expozíciót, hogy meglegyen a megfelelő kontraszt, és az ebből adódó kicsit drámaibb hatás a sötét és világos részek között.
Ne féljünk az esőtől és a fekete-fehér képektől!
Egy nagy eső után nem feltétlenül az az első gondolatunk, hogy érdemes kimenni fotózni, pedig a nedves útburkolatok, üvegcseppekkel borított kirakatok és autók rengeteg lehetőséget rejtenek magukban, hisz minden csepp víz visszaveri a lámpák, az ablakok és a reklámok fényeit. Nem véletlen, hogy ha megfigyeljük, az amerikai filmek és sorozatok esti jeleneteiben jellemzően nyirkosak az úttestek! De nézzünk konkrét példákat: egy kávézó vízcseppekkel teli üvegén keresztül két teljesen különböző fotót is készíthetünk. Ha az iPhone-t távolabb tartjuk és a vízcseppekre fókuszálunk, a háttér összemosódik, a színek játéka és az éles vízcseppek közti különbség két különböző teret hoz létre. Ha az ablakhoz közelebb tesszük az iPhone-t, és egy üvegen kívüli pontra helyezzük a fókuszt, a vízcseppeken megtörő fény játéka lesz fényképünk különlegessége. A nedves betonon, utcakövön vagy tócsákban visszacsillanó fények pedig hihetetlen színeket és egyedi atmoszférát kölcsönöznek képeinknek.
A színekkel való játékhoz hozzátartozik az is, ha elvesszük őket egy-egy képről! Szerkesszünk utólagosan a Fotók appban vagy fotózzunk már alapból fekete-fehér módban. Azokon a képeken, amelyeken nem érezzük elég jónak a színeket, próbáljuk meg a fekete-fehérre konvertálást az utófeldolgozásban. Az esti fotóknak különösképp jól áll a fekete és fehér, hiszen magas a fotókon a kontraszt. Ha a világosabb témánk körül több a sötét rész a fotón, fekete-fehérré téve tovább fokozható a misztikum és az intrika a képen. De egy fotó hőmérsékletét is könnyedén megvá