Mindenekelőtt különítsük el a klasszikus alkalmazáson belüli vásárlásokat (in-app-purchase) és a feliratkozásokat / előfizetéseket (subscription). Előbbi egyszeri vásárlást jelent, amit az Apple azonnal leszed a bankkártyánkról: ilyen például mikor zenéket vagy filmeket veszünk az iTunes-ból, vagy további játéklehetőségeket, boostokat, virtuális pénzeket vételezünk valamely játékban. Az előfizetős alkalmazások valamilyen havi rendszerességű szolgáltatást kínálnak, ezért havonta kell érte fizetnünk, ugyanúgy, mint a telefonért, internetért vagy tévé előfizetésért.
Ide sorolhatóak a különböző fitnesz appok, a zene streamingek, mint a Spotify vagy az Apple Music, vagy például a már hazánkban is elérhető Netflix. Ezek a tartalomszolgáltatók hamar rájöttek arra, hogy ingyenes próbaidőszakot kell biztosítani a felhasználók számára ahhoz, hogy könnyebben elköteleződjenek egy-egy havi költséggel járó szolgáltatáscsomag mellett. Az Apple Music esetében ez 3 hónapot jelent, a Netflixnél pedig egy hónapot. Az ingyenes próbaidőszak aktiválásával automatikusan feliratkozunk a szolgáltatásra (erről egyből értesítést és számlát is küld az Apple, habár nem kell egyből fizetnünk) és a próbaidőszak lejárta után levonásra kerül a havidíj.
Feliratkozni alapvetően sokkal egyszerűbb, mint leiratkozni, ezért sokan hajlamosak elfelejteni vagy csak simán figyelmen kívül hagyni és szépen lassan minden hónapban eltűnik 5-10 euró az egyenlegünkről feleslegesen. Aggodalomra semmi ok, bármikor megszüntethetjük az előfizetést néhány koppintás útján, legegyszerűbben iPhone-on vagy iPaden, de természetesen az iTunes asztali alkalmazásán keresztül is lehetőségünk nyílik erre.
Bármely iOS készüléken történő leiratkozás 7 lépésben:
- Nyissuk meg a Beállításokat
- Lejjebb görgetve keressük meg az iTunes és App Store fület
- Felül koppintsunk az Apple ID-ra
- Válasszuk ki az Apple ID megtekintése lehetőséget
- Görgessünk le és nyomjunk az Előfizetések fülre
- Itt az Aktív listából válasszuk ki, hogy melyik előfizetésre nincs szükségünk
- Koppintsunk az Előfizetés törlése lehetőségre
Megjegyzés: Itt csak azokat az előfizetéseket látjuk, amelyeket az iTunes Store-on keresztül kötöttünk, de előfordulhatnak olyan esetek is, hogy korábban a fejlesztő weboldalán iratkoztunk fel (Spotify), így az ilyen típusú élő előfizetéséket csak ott tudjuk lemondani.
Ha korábban véletlenül megvettünk egy olyan alkalmazást, amit nem szerettünk volna vagy mégsem nyerte el a tetszésünket, illetve elállnánk egy-egy appon belüli vásárlástól, akkor arra is van lehetőség: ebben az esetben ez a cikk neked szól.