Tegnap számoltunk be róla, hogy a Facebook, megkerülve az App Store szabályait, olyan alkalmazást telepített többek közt tinédzserek telefonjaira, amelyek tulajdonképpen minden használati adatot begyűjtöttek – képeket, videókat, üzeneteket, böngészési előzményeket is ideértve. Mindezt rejtetten, havi 20 dollárért, ajándékutalványban.
Az Apple az Developer Enterprise Program keretében lehetőséget biztosít a szervezetek számára, hogy azok elkészítsék a maguk, belső használatra szánt egyedi alkalmazásaikat. Ezekhez a vállalati alkalmazásokhoz nincs szükség App Store-ra (MDM rendszeren keresztül telepíthetők), szükség van viszont az Apple engedélyére.
Miután kiderült, hogy a Facebook visszaélt ezzel a lehetőséggel, az Apple szinte azonnal letiltotta Zuckerbergék vállalati alkalmazásait. Az engedély visszavonása azonnal használhatatlanná tette a Facebook összes belsős iOS alkalmazását.
Többek közt a Facebook, az Instagram és a WhatsApp korai tesztverziót is.
Magyarul, ha nem is állt le, de erősen megtorpant ezeknek a fejlesztése, hiszen most nem tudják rendesen előtesztelni. Arról nem is beszélve, hogy például a Facebook dolgozók közlekedése is egy ilyen appon keresztül volt szervezve, ami szintén egy pillanat alatt ment a süllyesztőbe.
És a történet itt még nem ért véget. Mára virradóra kiderült, hogy a Google is ugyanilyen trükkökkel gyűjtött felhasználói adatokat. Csak az övékét nem Facebook Research névre keresztelték, hanem Screenwise Meternek. Annyi még a Google mellett szól, hogy ők sokkal egyértelműbben kommunikálták az adatgyűjtési szándékot, és a kilétüket sem maszkolták el, a résztvevőket a saját Opinion Rewards programjukon keresztül toborozták. Az ajándékkuponos megoldás viszont ugyanaz. Mindezt 2012 óta.
Ami az igazán érdekes nem is ez, hanem a Google reakciója. Egyrészt saját maguktól eltávolították az alkalmazást. Majd a The Verge kérdéseire a következő nyilvános bocsánatkérést fogalmazták meg:
A Screenwise Meter iOS alkalmazásnak nem lett volna szabad az Apple Developer Enterprise Programján keresztül futnia – ez hiba volt és bocsánatot kérünk érte. Az alkalmazást elérhetetlenné tettük az iOS készülékeken. Az alkalmazás használata teljesen önkéntes és mindig is az volt. Világosan közöltük a résztvevőkkel, hogy mire használjuk fel az adataikat az alkalmazáson keresztül, nem fértünk hozzá alkalmazásokon belüli titkosított adatokhoz és a résztvevők bármikor kiléphettek a programból.
Nem nehéz megsejteni, hogy ezzel a hirtelen mea culpával a Google el szeretné kerülni, hogy ők is a Facebook sorsára jussanak, és bukják a vállalati alkalmazások használatának lehetőségét. A kérdés már csak az, hogy ez mennyire hatja meg az Apple-t egy hét éve futó történet esetén…
Forrás: The Verge
Szerintetek üzletpolitikailag megteheti az Apple, hogy ebben a helyzetben a Facebookot tiltsa, a Google-t meg nem?