Max Yuryev legújabb videójában őszintén beszél arról, hogy 3 hetes használat után mi a véleménye a Mac Próról. Max nem kizárólag főállású Youtuberként tengeti mindennapjait, korábbi videóiban mesélt róla, hogy számos más videós projektje is van. Ezért okkal gondolta kiváló választásnak az Apple legerősebb monstrumát, amiből egy lower-end gépet konfigurált magának.
A videóból kiderül, hogy még így is jócskán felé lőtt annak, amire valóban szüksége van. Az Apple saját videoszerkesztő alkalmazása, a Final Cut Pro X ugyanis H.256 4K klipek esetén csupán 3%-ra pörgeti fel a processzort és 20%-ra a Vega grafikus kártyát.
Úgy látszik, a gamer Mac mítosz megdőlni látszik, ugyanis az alig közepesen felszerelt gép stabil 30fps-sel képes futtatni medium beállítások mellett AAA-s játékokat, akár 6K-n is! Bár azért kétlem, hogy sokan ilyen felindulásból választanák a Mac Prót, érdemes tudni, hogy a jól menő kreatív területen dolgozók ilyen téren is számíthatnak legújabb gépükre.
Hogyan lehetséges ez?
Minden a szoftveren múlik, vallja ezt minden fejlesztői gárda, és ebben az esetben is itt kell keresni a választ. Pár hete a legújabb FCPX frissítés olyan szinten optimalizálta az alkalmazást a Metal támogatás segítségével, hogy kb. 30%-os gyorsulást lehetett tapasztalni.
Az állítás teljesen helytálló: heti szinten használom jómagam is a programot, és nekem is feltűnt, hogy úgy fut a 2019-es high-end MacBook Prómon a vágás, mintha Wordben írnék egy dokumentumot. Egyelőre sajnos én nem dolgozom R3D RAW nyersanyaggal, ami azért eléggé rendesen megizzasztja az erősebb vasakat is, viszont a frissítés óta úgy néz ki, ezzel is simán megbirkózik a 16 colos MBP. Sőt, a videó állítása szerint nem is lehet megkülönböztetni külső monitorhoz csatlakoztatva, hogy most éppen a Mac Pro vagy a MacBook Pro alatt fut-e a program.
Nem minden fenékig tejfel
Azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy a Final Cut Pro X egy rendszeresen optimalizált és frissített program. Ha Adobe Premiere Pro vagy más vágóprogram a mindennapi társunk, akkor bizony szükségünk lehet arra az extra erőre. Az Adobe programjai híresen rosszul optimalizáltak Macen, így fordulhat elő, hogy egy azonos projekt renderelése a 16-os MBP-n FCPX használatával fele annyi időt vesz igénybe, mint Premiere Pro, Mac Pro kombóval.
Természetesen ezek a szoftverek már jobban kihasználják a gépben lapuló teljesítményt, ami semmi problémát nem jelenthet, ugyanis az Apple nagyon eltalálta a toronyház hűtését. Maximumra járatva sem tapasztaltak teljesítmény visszaesést, sőt a ventilátorok hangját is alig lehet hallani, mikor a legmagasabb fordulatszámon pörögnek.
Ki mire tegye le a voksát?
Tanulságként leszűrhetjük, hogy aki videovágásra szeretne beszerezni egy Macet, és csak egy kósza gondolata támadt a hordozhatóság előnyeiről, az nyugodtan válassza az új, 16 colos MacBook Prót. Bőven hozza érzésben a Mac Pro szintjét, csatlakoztatható akár a Pro Display XDR-hez is és nem utolsó sorban jóval kevesebbe kerül.
Aki viszont a kevésbé jól optimalizált alkalmazásokhoz szokott vagy más tervezőszoftvereket használ, amihez nyilván szükséges a kompromisszumok nélküli teljesítmény, érdemes fontolóra vennie a Mac Prót.
Ha van közöttetek, aki videovágással foglalkozik milyen gépen és milyen programmal teszi azt?